Welcome To DAMIRA FotoPage

By: Hayati Ibrahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 11-Sep-2008 12:00 Email | Share | Bookmark
Tag dari cek de sam

Asam Rebus Keladi Tumis Darat
Ada homework dari cek de sam. Nasib baik sempoi aje. Suka tengok bear tu. Cute betul!



1. Nama timangan
- adik beradik dan keluarga panggil kaklong.
- kawan2 masa kat U panggil Oshin.
- yang lain2 tu panggil yati.

2. Saya seorang yang
- pemaaf. Tak suka nak bermasam muka dengan sesiapa pun.
- tak kedekut ilmu. Insya Allah boleh dikongsi bersama apa yang saya tahu.
- agak peramah jugalah orangnya tapi kadang2 tu kena tengok jugalah tempatnya
cukuplah setakat tu...kalau nak ditulis semua tak larat

3. Insan teristimewa
-Suami dan anakku Amirah, ibu bapa dan adik beradik

4. Makanan
- tak cerewet bab makan asalkan halal....

5. Favourite colour
- warna-warna yang gelap sebab nak kasi nampak kurus sikit...

6. Favourite Song
- Semua lagu yang mendamaikan fikiran, tak suka lagu yang terjerit2 tu.

7. Benda yang buat anda stress
- janji yang tak ditepati.
- memandu dalam keadaan yang sesak, tambah lagi kalau hari tu panas terik.
- berkawan dengan orang yang talam dua muka.

8. 3 benda dalam wallet
- Kad pengenalan
- Lesen memandu
- Kad ATM

9.Kali terakhir menangis beriya-iya.
- alamak tak ingatlah. Saya ni penyedih juga orangnya. Kalau tengok drama yang sedih2 tu boleh nangis tersedu sedan...

10. Tag rakan anda
saya tak tahu nak tag siapa sebab rasanya semua dah kena tag....

Jom tengok menu kali ini pula.

Sebenarnya menu ni dah lama buat cuma tak update aje. Manalah tahu boleh bagi idea pada ibu2 yang dah tak tahu nak masak apa di bulan Ramadhan ni....
Ini resepi dari bondaku.




ASAM REBUS KELADI TUMIS DARAT

Bahan2nya:

Batang keladi secukupnya. Disiang dan dicelur sekejap. Toskan batang keladi tu dan ketepikan.
5 tangkai cili kering
3 ulas bawang merah
1/2 cm kunyit hidup
Sedikit belacan
Sedikit ikan bilis dibasuh dan diramas
Sedikit air asam jawa.
Air secukupnya
Garam dan gula secukupnya.

Bahan untuk menumis.

5 ulas bawang merah dihiris-hiris
2 sudu minyak masak.

Cara2nya.
1. Tumbuk/ kisar cili kering, bawang merah ,kunyit dan belacan.
2. Tuang ke dalam periuk bahan kisar tersebut.Campurkan sekali ikan bilis yang telah diramas tadi.
3. Tambahkan air dan jerangkan atas api hingga mendidih.
4. Masukkan batang keladi yang telah dicelur tadi.
5. Masukkan air asam, garam dan gula.
6. Rasakan masam dan masin secukupnya...[i]masa bulan posa ni jgnlah rasa tau... [i]
7. Lepas lauk mendidih sekali lagi tutupkan api.
8. Goreng bahan tumis iaitu bawang merah yang dihiris dengan minyak .
9. Goreng bawang tersebut hingga kekuningan seperti bawang goreng.
10. Setelah kuning tuangkan sekali minyak dan bawang yang dah kuning tu ke dalam periuk lauk asam rebus tadi. Baunya akan jadi semerbak.
Nota: Lauk dah masak baru dimasukkan bahan tumis. Sebab tu namanya tumis darat..

SELAMAT MENCUBA...!

Esok saya akan berehat buat seketika sehingga 22 Sept. Tak dapatlah saya nak mengupdate dan menjenguk dapur kawan2. Selamat meneruskan ibadah puasa.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net